Welke kabels en contactdozen worden er gebruikt?

Een elektrische laadkabel heeft 2 contactpunten: 1 aan de voertuigzijde en 1 aan de zijde van het oplaadpunt. De snelheid van laden is afhankelijk van het oplaadpunt en de mogelijkheden die het voertuig geeft. De laadkabel is een belangrijk onderdeel van het oplaad proces. Wij raden dan ook ten stelligste aan om een kwalitatief goede kabel te kiezen. Dit zorgt voor de meest (brand)veilige en snelle laadoplossing.

Er zijn 2 verschillende typen stekkers en contactdozen ontwikkeld om een elektrische auto op te laden.

  • Op dit moment hebben de Japanse en Amerikaanse* merken een Type 1 contactdoos en alle Europese merken een Type 2 contactdoos.
  • In Europa is de zogenaamde Type 2 contactdoos de officiële standaard, vandaar dat alle (openbare) laadstations voorzien zijn van dit type contactdoos.

Aan de kant van het laadstation zijn alle oplaadpalen voorzien van een Type 2 contactdoos. Er kan dus alleen een verschil zijn aan de autokant.

*De Amerikaanse Tesla Model S is voor Europa voorzien van een Type 2 contactdoos.

Als mijn oplaadkabel te kort is, kan ik dan een verlengsnoer gebruiken?

Nee, Onder geen enkel beding kan en mag u een verlengsnoer gebruiken. Een laadkabel is een speciale kabel, voorzien van communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met het laadstation. Wanneer uw kabel te kort blijkt te zijn dient u een langere kabel aan te schaffen. Indient u een (te) lang snoer voorzien heeft, dient U dit elke keer weer netjes af en op te rollen. Daarom is het de beste oplossing om de auto altijd zo dicht mogelijk bij het laadpunt te parkeren.